
1. Zakelijke Gegevens
A. Titel van het boek: Paniek
B. Naam van de auteur: Carry Slee
C. Naam van de uitgever en het jaar van verschijnen?: Prometheus Lucifer en 2001
2. Samenvatting
Sasja’s ouders zijn gescheiden. Haar vader is naar Amerika met een andere vrouw (Sasja vind dat ze haar vader heeft afgepakt van haar vader en is boos op die mevrouw) verhuisd en haar moeder bleef alleen achter met Sasja. Daar hadden ze het erg moeilijk mee. Maar toen was er Koen. Hij was een hele steun voor Sasja en haar moeder. Koen heeft ook een zoon, Felix. Wat Koen en Ellen niet weten is dat Sasja en Felix elkaar al kennen. Ze hadden elkaar al ontmoet op een feestje. Daar had Sasja met hem gezoend. En nu moet ze met hem samen in één huis wonen!
Sasja is best wel bang voor Felix. Hij komt de hele tijd haar kamer binnen en begluurt haar zelfs ‘s nachts! En heeft een foto van haar onder zijn kussen liggen. Ze verandert het slot van haar deur en Jorrit help haar daarmee. Zelfs dat lukt niet, want hij had de oude sleutel die opeens verdwenen was uit haar deur. Dan zet ze een paar dagen maar de kast voor de deur. Ze durft het tegen niemand te vertellen dat Felix haar aanraakt en zoent. Vooral niet tegen Jorrit. Daar is ze heel erg verliefd op.
Ook Jorrit heeft een probleem. Carolien (zijn zus) heeft een vriendin. Zij heet Marloes. Marloes is verliefd op Jorrit’s beste vriend Ruben. Jorrit vertelt dat aan Ruben, maar die reageert een beetje lauw. Net alsof het hem niks interesseert. Jorrit weet zeker dat het hem wel interesseert en denkt dat Ruben alleen zo doet om stoer te zijn. Maar daar vergist hij zich in.
Jorrit is ook verliefd op Sasja en wil graag verkering met haar. Als hij Sasja tegen komt in de bibliotheek, vertelt ze hem dat ze een spreekbeurt moet maken over eco-voeding. Jorrit verzint dat hij thuis een spreekbeurt heeft liggen over dat onderwerp. Hij zegt dat ze de spreekbeurt maar een keertje moet komen ophalen. Thuis gekomen vertelt hij aan Carolien wat hij heeft gezegd. Zij kent een jongen die een spreekbeurt moest maken over eco-voeding (Jacco) en stelt voor dat ze een deal maken. Jorrit zorgt ervoor dat Marloes en Ruben verkering krijgen en zij zorgt voor de spreekbeurt. Dat vindt Jorrit wel een goed idee. Maar het loopt allemaal een beetje anders dan hij had gewild.
Als Jorrit een keer naar Ruben gaat is Ruben er nog niet. Ruben’s moeder zegt dat Jorrit alvast naar boven mag gaan. Als Jorrit boven komt ziet hij dat de computer nog aanstaat. Dan schrikt hij. Ruben surft op internet naar homosites! Opeens valt alles als een puzzel ineen. Daarom deed Ruben steeds zo lauw als er een meisje op hem verliefd was. Ruben is een homo! Jorrit staat op en fietst met een rotvaart naar huis. Hij wil niks meer met Ruben te maken hebben! Hij voelt zich belazerd en voor de gek gehouden…
Als Carolien aan Jorrit vraagt hoe het zit met hun deal, vertelt hij het hele verhaal over Ruben. Carolien is kwaad en verteld het weer aan haar vriendinnen en binnen de kortste tijd weet de hele school dat Ruben homo is. Ze pesten hem ermee. In de aula maken Maarten, Ramon en Kevin pret met hem door hem op te maken en er een meisje van te maken. Als hij naar huis rijdt, wordt hij in de vijver gegooid. Ruben en Jorrit worden later weer vrienden. Op een dag worden ze in de val gelokt door Barend en Edwin. Ruben wordt in elkaar geslagen en uiteindelijk ziet hij weg te komen. Jorrit hielden ze nog steeds vast. Ruben rent zo midden de straat op. Auto’s botsen tegen elkaar en op. Jorrit denkt dat hij dood is en begint te huilen. Hij scheldt ze uit en rent naar de school. Hij vertelt alles en hij wil het goed maken met Ruben. Alles zat hem dwars en voelde zich erg schuldig. Ruben wou weg lopen, maar gelukkig houdt Jorrit hem tegen. Later door Sasja ziet Jorrit in dat homo’s ook maar mensen zijn. Maar Carolien wil Jorrit de spreekbeurt niet meer geven. Een deal is een deal zegt ze. Als Sasja die middag komt en Jorrit haar verteld dat hij de spreekbeurt niet heeft wordt ze kwaad en gaat weg. Carolien krijgt medelijden en geeft Jorrit de spreekbeurt. Jorrit gaat naar Sasja en geeft haar de spreekbeurt. Sasja is erg blij.
Als Sasja op een avond gaat slapen hoort ze gestommel bij het raam. Ze dacht eerst dat het een kat was of zo. Felix kon het niet zijn, omdat hij bij een vriend bleef slapen. Ze sliep op zolder, omdat ze haar kamer had geverfd en volgens Koen en Ellen mocht ze niet in haar eigen kamer blijven slapen, omdat ze dan de volgende dat met een knallende hoofdpijn wakker zou worden. Voor de tweede keer hoort ze het weer en gaat kijken. Dat ziet ze een had en een been. Ze wil schreeuwen, want ze staat oog in oog met Felix. Felix gaat op haar liggen en probeert haar te verkrachten. Dan stoot hij een lamp om en door dat lawaai komen Koen en Sasja’s moeder naar boven. Ze schrikken zich rot Koen trekt Felix ruw uit de kamer van Sasja die begint te huilen. Als alles is opgelost besluiten Sasja en haar moeder weer in hun eigen huis te gaan wonen. Koen komt wel nog ieder weekend logeren! Felix gaat dan bij zijn moeder logeren.
Op school worden alle klassen bij elkaar geroepen in de gymzaal en de aanvoerder van het team zegt dat het toernooi van basketballen niet door gaat, omdat het schandalig is dat iemand van school wordt weggepest omdat hij homo blijkt te zijn. Dat vond hij schandalig en zegt het hele gebeuren af. Later komt Sasja binnen samen met Ruben. Hij vindt dat het toernooi gewoon door mag gaan en het gaat gewoon door. Later bekent Nick, iemand die heel erg populair is bij de meiden en in het basketbal team, dat Ruben niet alleen homo is. Hij bekent dat hij ook homo is. Maarten, Kevin en Ramon zijn geschorst en mogen niet meer terug komen. Bovenkant formulier
Onderkant formulier
Jorrit en Sasja zoenen en hebben verkering. En dan komt alles toch nog goed.
Bron: http://www.scholieren.com/boekverslag/46706
Wie is de hoofdpersoon? Hoe is zijn karakter?
Sasja: Is een van de hoofdpersonen. Ze is verliefd op Jorrit maar is bang dat ze wordt afgewezen. Ze is ook erg bang voor Felix die denkt dat ze nog steeds verliefd op hem is.
Jorrit: Jorrit is ook een van de hoofdpersonen. Hij is verliefd op Sasja maar dat weet zij niet. Hij schrikt als hij erachter komt dat Ruben homo is. Hij is zo geschrokken dat hij zijn mond voorbij praat en dat binnen de kortste keren de hele school het weet. Dat had hij niet moeten doen want dan gaat het pas echt fout.
Ruben: Hij is de vriend van Jorrit. Als zijn vriend erachter komt dat hij homo is gaat alles pas echt mis. Hij wordt gepest en voor flikker uitgescholden. Hij is van plan om naar een andere school te gaan!
Wie zijn de bijfiguren? (helpers, tegenstanders…) Wat weet je daarvan?
Arnout: Een vriend van Jorrit, Ruben en Alid.
Alid: Een vriend van Jorrit, Ruben en Arnout.
Felix: Hij is de zoon van Koen. Hij probeert Sasja te verkrachten en hij had op een feest met Sasja gezoend.
Koen: De nieuwe vriend van Sasja’s moeder en de vader van Felix.
Sasja’s moeder: Is smoorverliefd op Koen en is heel blij dat ze weer een vriend heeft nadat ze is gescheiden van haar man.
Carolien: De zus van Jorrit.
Marloes: De beste vriendin van Carolien. Ze is verliefd op Ruben.
Ramon, Maarten, Kevin: Zijn de drie pestkoppen van de klas en grijpen dus ook hun kans als uitkomt dat Ruben homo is.
Lieke: Is de beste vriendin van Sasja, maar weet eerst niet dat Felix Sasja misbruikt.
Wat gebeurt er allemaal?
Sasja: Sasja is met haar moeder verhuisd, ingetrokken bij de nieuwe vriend van sasja’s moeder Koen. Koen heeft een zoon, Felix. Sasja kende Felix al van een feest, waar ze met hem heeft gezoend. Daar heeft ze nu spijt van omdat Felix nu denkt dat Sasja hem nog leuk vindt maar dat is niet zo. Felix probeert Sasja steeds te zoenen en komt vaak ongevraagd in haar kamer, daardoor voelt Sasja zich niet veilig in het huis, is erg schrikachtig en durft niet meer alleen met Felix thuis te zijn. Sasja is erg bang voor Felix maar durft er niets van te zeggen omdat ze bang is dat haar moeder uit elkaar gaan. Ze kan het met niemand over praten omdat ze bang is dat ze haar dan dom zullen vinden. Felix gaat steeds verder met alles en probeert Sasja te verkrachten maar net op dat moment komen haar moeder en Koen binnen en loopt alles toch nog goed af en krijgt ze toch nog verkering met Jorrit.
Jorrit: Jorrit is verliefd op Sasja, en doet van alles voor haar, onder andere zegt hij dat hij een spreekbeurt heeft over ecovoeding die zij kan gebruiken. Die spreekbeurt heeft hij niet maar haalt Carolien om het voor hem te regelen. Maar in ruil daarvoor moet hij verkering regelen tussen Ruben en Marloes (de spreekbeurt krijgt hij pas als Ruben en Marloes verkering hebben). Bij toeval komt Jorrit er achter dat Ruben homo is, schrikt daar erg van en wil hem niet meer zien. Als de week voorbij is en Ruben en Marloes hebben nog steeds geen verkering hebben komt Sasja om de spreekbeurt op te halen. Dan moet Jorrit vertellen dat Ruben homo is om de spreekbeurt te krijgen maar hij vergeet tegen Carolien te zeggen dat ze het niet door mag vertellen en zo weet de hele school het binnen een korte tijd. Daardoor wordt Ruben erg gepest en is ook boos op Jorrit. Jorrit besluit het toch weer goed te maken met Ruben en komt steeds voor hem op net als Arnout en alid. Als ze nog een laatste keer pesten zijn Arnout en alid er niet bij omdat ze zijn weggelokt. Het pesten is dan zo erg dat Ruben besluit om van school af te gaan. Maar sasja is daar tegen en haalt hem over om te blijven omdat hij toch ook op andere scholen gediscrimineerd zou blijven worden.
Waar speelt het verhaal zich af?
Ik denk dat het verhaal zich afspeelt in Nederland. Soms op school, maar vaak bij Sasja thuis.
Wanneer speelt het verhaal zich af?
Het verhaal speelt zich af in deze tijd.
Zitten er terugblikken, terugwijzingen, vooruitwijzingen in het verhaal?
Nee dat komt niet voor in het verhaal.
Hoe is de volgorde (chronologisch of juist niet)?
Chronologisch.
Wat voor soort verhaal is het?
Het is een romantisch- en psychologischverhaal.
Welke ontwikkeling maken de hoofdpersonen mee?
Ze maken niet echt een ontwikkeling mee maar wel leren ze dingen:
Ruben: Dat het moeilijk is om uit te kast te komen en veel frustraties met zich mee kan brengen.
Jorrit: Dat waneer je je mond voor bij praat het soms grote gevolgen kan hebben.
Sasja: Dat je beter gelijk kan zeggen wat er is of als je iets niet fijn vindt want dan ben je er gelijk vanaf.
Hoe brengt de schrijver spanning in zijn werk?
Het begint bij één probleem en daarna ontstaan er steeds meer problemen.
Welke vertelsituatie kom je tegen? (ikvertelsituatie, personale, alwetende?)
Personale.
Wat voor einde zit er aan het boek?
Gesloten einde.
3. Over de auteur
Carry Slee werd in 1949 geboren in Amsterdam. Al op jonge leeftijd was ze veel met verhalen en boeken bezig. Toen ze nog niet kon schrijven, bedacht ze verhaaltjes voor haar knuffeldieren. Ze zette haar knuffels in een kring om zich heen en las voor uit eigen werk. Op de lagere school had ze een schrift waarin ze korte verhalen en gedichten noteerde.
Docent drama - Na de middelbare school ging ze naar de Academie voor Woord en Gebaar in Utrecht. In 1975 slaagde ze voor deze opleiding. Ze werd dramadocent in het middelbaar onderwijs. Haar schrijverskwaliteiten kwamen toen goed van pas, want samen met haar leerlingen bedacht ze verhaallijnen waar ze vervolgens compleet uitgewerkte toneelstukken van maakte. De toneelstukken werden, vaak met groot succes, opgevoerd door de leerlingen.
Bron: http://www.scholieren.com/biografie/7202
4. Leeservaringen
Het onderwerp sprak me wel aan maar ik vind het niet echt en super origineel onderwerp. Maar het is wel interessant om er over te lezen omdat het toch wel vaker echt gebeurt. En het zo in onze eigen klas kan gebeuren of op onze school ofzo * Er gebeuren veel verschillende dingen in, spannend, droevig, zielig, grappig, de sfeer is telkens anders, en dat is juist weer zo leuk. * Er staan in dit boek niet zulke hele lange zinnen maar ook niet super kort, ik vind het gewoon precies goed daarom is het ook niet zo moeilijk om te lezen maar ook niet saai, want sommige boeken zijn met hele korte zinnen en dan word het saai maar ook boeken met lange zinnen worden saai. * de taal die is gebruikt is niet erg moeilijk, het is de taal die wij tegen elkaar gebruiken, niet zulke volwassen taal met moeilijke woorden. En ik vind het daarom ook leuker om te lezen want anders moet je steeds woorden opzoeken of de zinnen zo vaak lezen dat het niet meer leuk is. * Erg speciaal grappige woorden waarvan je zegt: “wie zegt dat nou weer?!?” zijn er niet gebruikt maar gewoon de woorden die ik normaal vind, en ook in het normale leven tegen elkaar zegt. * het boek is makkelijk te begrijpen door de niet al te lange zinnen en de niet al te moeilijke woorden. * Het verhaal is totaal niet langdradig omdat er gewoon veel in gebeurt en het af en toe heel spannend is en je gewoon moet verder lezen, dat is ook waarom ik het zo’n leuk boek vind. * het boek had ik heel snel uitgelezen, maar dat kwam omdat ik het boek al eerder had gelezen maar ook omdat het zo spannend was. En er veel in gebeurt. * Ik kon me erg goed inleven in de hoofdpersonen, ik denk dat ik wel ongeveer hetzelfde had gedaan als wat zij deden, alleen had ik wel iets anders gereageerd. Dan ze hier deden, ik zou gewoon heel kwaad worden op Felix of gewoon een vriend gebleven zijn van Ruben, ik zou wel erg schrikken maar ik zou niet boos worden en weglopen maar blijven praten maar ik zou wel hetzelfde gereageerd hebben als Ruben, zo lang mogelijk stil houden. Ik zou ook anders gereageerd hebben dan Marloes, hij kan er toch ook niks aan doen?? * verder vond ik het een heel leuk boek om te lezen, je wil wel weten wat het einde is maar je wil ook dat het zo lang mogelijk door gaat omdat je wil weten wet er dan gebeurt en daarna en daarna, etc.
5. Verwerkingsopdracht (Beschrijf hoe de schrijver spanning in zijn verhaal brengt)
De schrijver brengt onder andere spanning aan door het verhaal te vertragen en het vervolg uit te stellen op spannende momenten zodat je wilt weten wat er is en gaat gebeuren. Maar soms ook wordt er in het verhaal vermoedens of verwachtingen gebruikt of een onverwachte wending. Er wordt bijna alleen maar psychologische spanning gebruikt maar ook best wel veel actiespanning. Zoals psychologische spanning wordt gebruikt wanneer Jorrit er achter komt dat Ruben homo is en dat er allemaal gedachtes bij hem opkomen en dat Sasja de hele dag denkt aan Felix. Maar er wordt actiespanning gebruikt bij het moment dat Ruben in elkaar geslagen wordt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb